VREMEA

marți, 10 mai 2011

...să fie bine

Din replica ”facem să fie bine” îmi dau seama că prin tinerețe nu o prea foloseam. NU de alta dar anii îmi spuneau cumva că nu are rost să îmi bat atâta capul cu nimicuri dintr-astea. Însă viața m-a purtat tot înspre aceste vorbe, iar într-o discuție cu oameni dragi mi-a picat și fisa că respectiva replică este tot mai puțin folosită, darămite înțeleasă în zilele astea. Să mă explic. Deja îmi permit să zic - pe vremea mea - ei, pe vremea mea se mai folosea aceat ”facem să fie bine”, în care partea ”să fie bine” era destul de importantă. Însă mai nou, observ, doar ”facem”. Între a face ceva și a face să fie bine este o diferență uriașă. Când doar faci și nu te interesează finalitatea e destul de ușor să faci. Ei, atunci când finalitatea este dată de acest ”să fie bine”, te poți și da peste cap numai ca finalitatea de care vorbeam să fie cea așteptată de sufletul tău dar și de ceea ce ai vrea să transmiți prin respectiva replică. Și uite așa făceam comparația, lărgind spectrul cu tot felul de contexte pe care le-am mai întâlnit. A face ceva să fie bine se poate reflecta și în realitățile care ne înconjoară. Este una să faci un lucru cumsecade, și cu totul alta doar să îl faci ca să ai ce bifa. Din păcate însă, cei ce doar fac lucrurile doar ca să le bifeze sunt tot aceia care se și plâng la final că rezultatul nu este conform așteptărilor. E una să știi că ești în punctul A și ți-ai dori să ajungi în B și cu totul alta să apuci pe un oarecare drum și să mai vezi tu unde ajungi.
Mai clar.
”Facem să fie bine” presupune o oarecare maturitate, un interes acordat finalității respectivului proiect, încă de la începutul drumului, pe lângă ”facem”, termen care este folosit mult mai des dar care nu implică mai mult decât interesul spre anumita situație. Exemplul apărut în discuție era legat de construcții. Când vrei o anumită siguranță/rezistență/durabilitate în timp spui ”facem să fie bine” când construiești o casă. Pe de altă parte, atunci când vrei doar să profiți de nepriceperea omului/dezinteresul acestuia, faci o mansardă pe un bloc. Peste anii ce vor trece, știrile de la ora 5 vor prezenta patina timpului prin următoarea propoziție ”3 autoturisme au fost distruse și 2 persoane au fost la un pas de moarte când acoperișul amplasat pe mansarda unui bloc a fost luat de vânt...”
Diferența dintre aceste două exemple - sigur, imaginate - stă în câteva cuvinte:
”facem” VS ”facem să fie bine”
În concluzie, data viitoare când intri în oricare context ori ”proiect”, gândește-te cum îți imaginezi finaliatea, ptr. a pute alege care va fi replica ta dintre ”facem” sau ”facem să fie bine”

Niciun comentariu: